Kodolnyi Jnos, 1942 februr
Egy „ural-altji” est tanulsgairl
/…/
Hungarolgiai nevelsnk hinyai ktsgbeejtek. Kevs npe van a vilgnak, amely gyrebb, hinyosabb ismeretekhez jutna sajt seirl, rokonairl, csaldfjrl, mint a magyar. Elemi iskolink hungarolgiai tananyaga gyszlvn semmi. Kzpiskolink eredetnk, rokonsgunk krdst jtszi knnyedsggel s felletessggel intzik el. A kzpiskols dik hnapokig lzeng az asszrok, az egyiptomiak, a grgk, a rmaiak vilgban, kirlyok, frak, fejedelmek, tribunok, vezrek s msodrang satrapk neveit magolja. Istenekkel ismerkedik, szrazfldi s tengeri csatk sznhelyt bkdsi a trkpen … Egyetlen vrb kapcsolatot sem tud teremteni azzal a vilggal, amelybl a magyar fajta, a magyar llek kipattant. Sejtelme sincs a trk npek mltjrl, rokonsgi viszonyairl, kultrkincseirl. A Krptok vonala stt, kdbemerlt vilgot hatrol el a nyugati, ragyog vilgtl, abbl az jszakai sttbl bukkantunk el, s ebben a kprz fnyessgben lnk ezer ve.
Csodlhatjuk-e ht, ha sem politikusaink, sem hrlaprink, sem irodalmi kreink, st kritikusaink nem tudjk, milyen nagy horderej krdsekhez nylnak, valahnyszor beleturklnak ppen a legjelentsebb, legmagyarabb gyekbe s mvekbe? Csodlhatjuk-e, hogy hatalmas pldnyszm kpeslapok szerkeszti, akiknek a kezben szinte belthatatlan tmegnevel hatalom van, a legtisztbb tpus trk, mongol, vagy cseremisz fejeket blyegzik „llatinak”, leginkbb vrszerinti rokonainkat szidalmazzk barbr hordalknak, zsiai csordnak? Vajon az bnk-e, hogy elfogultsgaiktl s a gyorsan vltoz politikai szljrstl elvaktva a legszomorbb tjkozatlansgrl tesznek tanbizonysgot szinte naponta, s a legnagyobb nyilvnossg eltt? Az hibjuk-e, hogy br j magyaroknak rzik s valljk magukat, mgis a magyar faj megcsfolit ltja bennk ppen a legntudatosabb, legtjkozottabb, legfelelssgteljesebb magyar kzvlemny? Nem az hibjuk, bnk, tjkozatlansguk. hanem az a nemzetnevelsi rendszer, amely vtizedek ta kvetkezetesen elzrta a magyarsgtudomny forrsait a magyar rtegek ell. Az a liberalizmus, amely, nehogy megsrtse a mimzalelk, j vereckei honfoglalk nrzett, a nemzetisgi vidkeket s a frissen asszimillt Bach-huszrok s nptrsaik „magyar rzlett”. Az jabban kignyolt „mlymagyarsg” – teht a trtnelem messzesgbe merlt kzs mlt, a rokonnpek kultrja s a velk idtlen gykerekkel kapcsold magyar np – ismerete azonban nemcsak szksgtelen, hanem egyenesen kros, st ijeszt volt. /…/
A dolog nem olyan egyszer, ahogyan rokon npeink csrli kpzelik. Egyrszt azok a npek korntsem olyan barbrok, egyltaln nem „flvad zsiai hordk” s nem ”gyilkosok”… Mi ht a teendnk, ppen neknk, magyaroknak? Julianus bart rk idkre megmutatta, feladatainkat kijellte, az utat trdtt, meztelen lbval kitaposta. Az a ktelessgnk, hogy t kvessk. /…/
Julianus sohasem mondta, hogy bizony nem trdik Magna Hungaria – csak sejtett – magyarjaival, mert zsiai flvad barbrok, llati pognyok, rabl hordalk lennnek. Szent Gellrt sem nevezte a tle fajilag tvol ll magyarokat gyilkosoknak, br fejt khz vertk, szvt tdftk, holttestt az tflen hagytk. /…/
Lssuk be s rtsk meg, hogy a magyarsgnak van egy keleti s van egy nyugati brzata. Janusz-arc np a magyar. De a trzs, amely a fej, egy. Vannak Nyugatra nz magyarjaink. k nyilvn gy vlik, hogy annl bizonyosabb a megmaradsunk, minl nyugatibbak tudunk lenni. Vannak Keletre nz magyarjaink, k viszont lelki alkatunkra, npisgnkre, hagyomnyainkra hivatkoznak, s gy gondoljk, hogy csak akkor s addig maradhatunk meg magyarok, amg keletisgnk elevenen hat er. Melyikk az nzetlenebb? A nyugatosok ellen szl Nyugat mai llapota. A keletiek ellen Kelet. A nyugatosok ellen, hogy szszlik nagyrszt idegenbl jttek, s hogy ppen a liberlis kapitalizmus korszakval ktdnek ssze. A keletiek ellen, hogy igen sok rtkes nyugati szerzemnyt kellene kidobnunk magunkbl, ha kvetkezetesen keletiek akarnnk lenni. Minthogy a keleti tjkozds, vagy, mondjuk: szemllet magyarok igen nagy teremterkkel vonulnak fel a nyugatosok ellen, valljuk be, a mrleg nem a nyugatosok javra billen. /…/ Magyar politikt keleti koponyink folytattak nagyvonalan, s most hiba olvassk fejemre Szchenyit, maga szmtalanszor, vilgosan keletinek vallotta magt. Aranykorunkban, az rpdok idejn, tisztra a keleti eredet s jelleg politikai zseni diadalmaskodott. Mirt kell ide sok magyarzat? Ami Eurpt megragadta bennnk, hdolsra, egyttmkdsre ksztette, az ppen eredeti keleti jellegnk volt mindig, s ma is az.
De mirt ne egyezhetnnk meg valamiben, keleti s nyugati magyarok? Miutn Kelet s Nyugat hatrn llunk vagy bukunk, olykor a keleti, olykor meg a nyugati magyarok munklkodsra van szksgnk. Nem kell mindjrt Vata rral pldlznunk, fehr l ldozsval gnyoldnunk, kzveszedelmet kiltanunk s si – keleti – mdra vres kardot krlhordoznunk, ha valamelyiknk figyelmeztet keleti voltunkra. Nem kell rgtn mvelteknek, elkelknek, finomaknak, kultrembereknek vlnnk magunkat, ha valamelyik keleti magyart le kell dorongolnunk. Viszont az sem lehetetlen, hogy szksgnk lesz mg nyugati magyarjainkra, habr ebben a pillanatban Nyugat inkbb elriaszt, mint bztat. Van keleti bvlet s van nyugati. Mirt ne lehetne magyar bvlet is a kt fl kztt?
Mondom, ebben a pillanatban Nyugat inkbb elriaszt. Az a „lthatatlan Eurpa”, amelyrt rdemes volt eurpainak lenni, egyre lthatatlanabb vlik. Ennek az Eurpnak legszebb kincsei ppgy a mlyben vannak, mint a magyarsg: a tmegek lelkben. Ha azt mondod, hogy ez a mlybe sllyedt, vagy mlyben konzervldott Eurpa lelkest, megrtelek. De rtsd meg te is, ha n mondom: engem a mlyben konzervldott magyarsg s a keleti rokon npek lelkben mlyre ivdott Kelet lelkest. /…/
S mondom: a trtnelmi pillanat most azokat a magyarokat szltja el, akik inkbb keletiek, mint nyugatiak. A vilg j kpe egyiknk eltt sem vilgos, hogy a mr megsznt, vagy mg valamikppen fennll orszgok sorst mikppen „rendezik”, megvallott elvek, vagy suba alatt tartott tervek szerint-e, nem tudhatjuk. A tnyekbl kell vatossggal azonban mgis kvetkeztetnnk kell, s „kormnyozni annyi, mint elre ltni”. /…/
Szemlzte Erddi Rudolf
(A szerk. megjegyzse: ha valaki hasonlsgot vl felfedezni fenti rs s napjaink valsga kztt, az nem a vletlen mve.)
|